Vätskebrist vid fysisk aktivitet

En vuxen människa består till 75% av vatten. Under ett dygn förlorar man cirka 2 ½ lite vatten. Detta är något som måste ersättas med mat och dryck för att man inte ska torka ut. Detta är en normal mängd som vi i regel ersätter utan att ens tänka på det. En viss grad av vätskebrist klarar kroppen av, men om man förlorar vätska som motsvarar 1-5 % av kroppsvikten kan det börja uppstå tecken på uttorkning. När kroppen lider av vätskebrist visar det sig på olika sätt. De första tecknen är att man känner sig törstig, mindre hungrig och trött. Man kan också skönja en viss rodnad, ökad puls och illamående. Blir man ännu mer uttorkad kan man även drabbas av yrsel, huvudvärk och stickningar i musklerna.

När man tränar hårt är det extra viktigt att se till att vätskebalansen är i ordning. Bara en liters vätskeförlust sänker din prestation. Det sägs att man ska dricka lika mycket som man svettas hur. Några riktmärken kan dock vara att om du tränar fotboll i 90 minuter ska du dricka 3 liter under och efter träningen. Under och efter ett maratonlopp ska du se till att få i dig 4.6 liter vätska.

Här är några tips som kan hjälpa på vägen:

1. Timmarna innan träningen kan du försöka dricka 1-2 glas vatten i timmen. Att tillsätta en nypa salt i vattnet som du dricker under träningen kan också vara en bra sak då kroppen svettas ut en hel del salt. Dock ska vattnet inte smaka salt.

2. Tränar du i mer än 1 ½ timme kan det vara bra att erätta vattnet med en energidryck.

3. Om du blir väldigt varm och svettas mycket kan det vara lockande att dricka iskall vätska. Men faktum är att stora mängder iskall vätska kan utlösa reaktioner magsäcken. Rumstemperarad vätska är det allra bästa.

4. Det är nästan bättre att dricka för mycket än för lite. Får du i dig för lite vätska kan det leda till många tråkiga saker som vi nämnde tidigare. Får du i dig tillräckligt med vätska sköljer du också ut alla avfallsämnen i kroppen på ett effektivt sätt.

Comments

mood_bad
  • No comments yet.
  • chat
    Add a comment
    Kondition Sverige Logotyp Vit

    Kondition.se samlar alla Sveriges motionslopp och tävlingar inom löpning, cykel och triathlon. Hit vänder sig varje vecka tiotusentals besökare för att hitta sin nästa utmaning.

    Information

    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Arrangörsinfo
    • Annonsera

    © Kondition.se - Utvecklat av Digitona AB