När och vad ska du äta för att optimera din löpningsträning?

Använd rätt produkter vid rätt tillfälle så får du maximalt utbyte av löpningen.

Det dagliga

Kokosvatten
Använd det som ett alternativ till vatten några av de dagar du tränar. Det är naturligt uppfriskande och fyller på med elektrolyter. Det har också en hög halt av både kalium och magnesium som båda är viktiga mineraler för återhämtning.

Omega-3-tillskott
Om du inte äter tillräckligt med hälsosamma fetter (som avokado, fisk, nötter, frön och olivolja) bör du överväga ett tillskott som kan underlätta för systemet att fungera mer effektivt.

Proteinsnacks
Du kan få tag på sportprodukter med hög proteinhalt till din dagliga kosthållning. Det finns bars, drycker och mycket annat Om du funderar på att bygga muskler kan de vara till nytta, men du bör ändå betrakta dem som snacks.

Inför träning

Proteinkakor
De ger dig en bra balans mellan protein och kolhydrater och de ger dig energi när du springer. De är perfekta om du inte har tid för en ordentlig måltid. Du hittar massor av recept på internet.

Banan
Den bästa sportmaten och dessutom helt naturlig. Den innehåller lättsmälta kolhydrater som ger energi snabbt och kalium som upprätthåller nerv- och muskelfunktioner.

Gröt
Om du är en morgonlöpare bör du äta havregrynsgröt och mjölk. Då får du i dig både kolhydrater och proteiner. Tillsätt krossade frön, torkad frukt eller en sked proteinpulver för extra energi.

Under träning

Nötter och fröer
Gör din egen blandning som du kan ta med dig på löprundan. Fetthaltiga nötter ger långvarig energi och då behöver du inte äta så mycket. Förutom hälsosamma fetter innehåller nötter mycket fibrer.

Godis
På längre löppass kan du äta godis med gott samvete. Många löpare håller sig till jelly beans eller torkad frukt. Ger energi snabbt utan att mätta.

Gel
Om du ska äter sportgel, läs noga på förpackningen. Vissa rekommenderar att du äter den i början och sedan varje halvtimme, men det varierar. rick vatten också.

 

Återhämtning

Chokladmjölk
Är uppenbarligen bra nog för Iångdistanslöparen Mo Farah. Innehåller kolhydrater och proteiner i förhållandet 3:1 och är perfekt för återhämtning. Dessutom kostar det mindre än sportprodukter.

Proteinshake
Proteinpulver från vassle kan blandas med mjölk (alla typer) eller vatten, och främjar til växt och reparation av muskler. Superbt för ökad volym och förebyggande av skador.

Yoghurt, müsli och bär
Ett naturligt val för restitution. Innehål er båda protein från yoghurten och kolhydrater från müslin. Både fyller på och återställer. Tillsätt bär för att få lite extra vitaminer.

Comments

mood_bad
  • No comments yet.
  • chat
    Add a comment
    Kondition Sverige Logotyp Vit

    Kondition.se samlar alla Sveriges motionslopp och tävlingar inom löpning, cykel och triathlon. Hit vänder sig varje vecka tiotusentals besökare för att hitta sin nästa utmaning.

    Information

    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Arrangörsinfo
    • Annonsera

    © Kondition.se - Utvecklat av Digitona AB